Téma č.10: METÓDY VÝSKUMU PôSOBENIA PROSTR. MK
Téma č.10: METÓDY VÝSKUMU PôSOBENIA PROSTR. MK
- OBSAHOVÁ ANALÝZA ako najpoužívanejšia technika výskumu mediálnych obsahov (okrem výskumu účinkov, publika, sledovanosti, dôveryhodnosti atď.)
- Možnosti využitia:
- získanie poznatkov o komunikátorovi (napr. objektívnosť, dôveryhodnosť),
- popis množstva a druhov informácií, obsahov prenášaných určitými médiami,
- identifikácia a porovnanie obsahových rozdielov rôznych médií pri reprezentácii určitej témy alebo subjektov (napr. rozdiely v reprezentácii určitej etnickej menšiny, rodových stereotypov, a pod.),
- štúdium vizuálnych a psychologických vnemov, ktorým je publikum vystavené (počet násilných aktov v spravodajstve, v rozprávke...).
- Kroky realizácie:
- definovanie výskumného problému,
- stanovenie hypotéz,
- stanovenie analyzovaného média a výber základného súboru,
- stanovenie systému premenných (kódovacia kniha),
- skúška kódovacieho procesu (overenie reliability)
- zber dát, analýza a interpretácia výsledkov
- Typy obsahovej analýzy:
(a) frekvenčná – prehľad o početnosti výskytu tém, aktérov...
(b) valenčná – hodnotenie tém alebo aktérov (pozit, neutrál, neg.)
(c) argumentačná – štruktúra a váha argumentácie pri kontroverzných témach
- METÓDY PSYCHOLOGICKÉHO VÝSKUMU REKLAMY
- dotazník, rozhovor, experiment, pozorovanie, analýza vecných skutočností (napr. návštevnosť stránky, doklady o predaji )
- postojové škály, sémantický diferenciál, skupinová diskusia (focus groups), asociačné testy (nedokončené vety), projektívne testy (bublinový test, fyziognomický test, kreatívne techniky)